De innerlijke overtuiging als een schuilkelder voor onprettige gevoelens.
Nare en ingrijpende ervaringen kunnen hierdoor niet goed worden verwerkt.

Herken het onderdrukken van emoties:

    • Je ontkent die emotie. Hiermee zeg je dat ze niet bestaan.
    • Je onderdrukt emoties. Je gedraagt je beheerst.
    • Je reageert het af. Het leven is hard, zeg je.
    • Met humor wegwuiven. Je denkt, til er niet te zwaar aan.
    • Afleiding zoeken, zegt: Ik wil me goed voelen.
    • Alles relativeren denkt: Ik moet dankbaar zijn, voor wat ik wel heb.
    • Ik wil God vertrouwen: Afstand doen van je pijn.

    Herken je een aantal van deze punten? Hoewel sommige ervan goed zijn, missen ze hun werkelijke doel als ze gebruikt worden om emoties te onderdrukken.

    Moet jij je laten leiden door gevoelens? Nee, maar het is van belang dat je er niet van wegloopt. Als je dat wel doet, vervaagt je persoonlijkheid. Je ontneemt je eigen bestaansrecht!

    Niet voor niets hoor ik cliënten zeggen, dat ze hun zelf kwijt zijn geraakt of niet meer weten wie ze werkelijk zijn, omdat ze hun gevoelens, zichzelf, een lange tijd hebben genegeerd.

    Stil staan bij wat je voelt en denkt en erkennen dat ze er zijn is echt heel belangrijk voor je welzijn.